۱۳۹۸ تیر ۲۷, پنجشنبه

تشخیص اعتیاد


تشخیص اعتیاد

علائمي که مي توانند ما را به مصرف و اعتياد فرزندمان مشکوک کنند بسته به مدت شروع مصرف و نوع ماده مصرفي مي توانند متفاوت باشند.

مصرف مواد در بسياري از موارد باعث تغيير برخي از صفات شخصيتي شخص مي شود،

 نوجواني که مدت ها گوشه گير بوده و تمايلي به برقراري ارتباط نداشته، به طور ناگهاني تمايل زيادي به جمع هاي دوستانه پيدا مي کند، پرحرف مي شود ،

دوستي هاي جديدي برقرار مي کند و... مصرف مواد مي تواند بر عملکردهاي تحصيلي شخص موثر باشد.
برخي از دانش آموزان دچار افت تحصيلي مي شوند، در حالي که برخي ديگر به خصوص در شروع مصرف، عملکرد تحصيلي شان به طور ناگهاني افزايش مي يابد.

شخص در مقابل تکاليف مدرسه بي مسئوليت مي شود. دير سر کلاس ها حاضر مي شود و ممکن است بي قراري زيادي سرکلاس درس نشان دهد.

بي حوصلگي، پرخاشگري، اضطراب، بي قراري، تمايل به پنهان کاري و... از علائم ديگري هستند که در رفتارهاي نوجوانان و جوانان قابل توجه هستند. مصرف مواد مي تواند عوارض جسماني قابل توجهي در فرد ايجاد کند.
يکي از بارزترين نشانه ها، تغيير دوره هاي خواب و خوابيدن در روز است.

 مثلا فرد ممکن است تا نيمه شب بيدار بماند، در حالي که روز بعد تا ظهر بخوابد.


در مصرف برخي مواد مثل موادمخدر، افزايش زيادي در خواب فرد ايجاد مي شود، در حالي که در مصرف بعضي مواد ديگر مثل شيشه و يا مواد محرک ديگر، ميزان خواب کاهش چشمگيري پيدا مي کند.

به طوري که ممکن است شخص تا 48 ساعت نتواند بخوابد.
تغيير اشتها، کاهش وزن، ريزش مکرر آب از چشم ها و لرزيدن تمام بدن همگي علائمي هستند که مي توانند نشانه اي از مصرف مواد باشند.

تشخیص اعتیاد توسط والدین 


اطلاع والدين از عوامل زمينه ساز اعتياد در جوانان، مواد خطرناک و غيرقانوني و ابزار، روش ها، ويژگي و علائم مصرف اين مواد از مهم ترين راهکارهاي مقابله با اعتياد است.

ه شما مادر محترم در وهله اول بايد يک توصيه جدي داشته باشم. مبادا به فرزندتان انگ بزنيد و با اين فکر اشتباه يا رفتارهاي نسنجيده و نادرست، شخصيت فرزندتان و مهم‌تر از همه چيز رابطه خودتان را با او زير سوال ببريد.

بررسي اعتياد فرزند شما به هر ماده مخدر يک کار علمي است که بايد توسط کارشناس مربوطه و با انجام معاينات و شواهد لازم صورت گيرد اما از آنجا که تمايل دارم به طريقي نگراني شديد شما را بکاهم و کمکي هر چند کوچک داشته باشم، شما را با برخي علايم مصرف شيشه آشنا مي‌کنم.

اولين علامتي که با توجه به آن مي‌توانيد به مصرف شيشه مشکوک شويد، بي‌خواب شدن طولاني مدت فرزندتان است. در پي اين بي‌خوابي طولاني مدت، او به دوره‌اي از پرخوابي، براي جبران حالت قبل دچار مي‌شود. مصرف‌کنندگان شيشه قادرند 3، 4 روز بيدار بمانند و اصلا نخوابند! و در عوض متعاقب آن مي‌بينيد که چهار، پنج روز بدون وقفه مي‌خوابند و گاهي فقط چشم باز مي‌کنند، آبي مي‌خورند و دوباره مي‌خوابند.

پس چنين اختلال خوابي که توضيح دادم علامت خوبي است. 

علامت ديگر کم شدن اشتها و از دست دادن وزن است.

 تغييرات خلقي هم علامت قابل توجهي است.

 فرد به دليل مصرف شيشه سر کوچک‌ترين مساله‌اي عصباني مي‌شود و پرخاشگري مي‌کند. مدام به هر چيزي شک مي‌کند و داد و بيداد راه مي‌اندازد، به‌طوري که متوجه تغييرات خلقي او خواهيد شد.

حالت چهره مصرف‌کننده شيشه چشم‌هاي خيره با ابروهاي بالا رفته است و شبيه به آدم‌هاي متعجب و بهت‌زده مي‌شود. بهتر است بي‌جهت انگ مصرف مواد را به فرزندتان نزنيد اما اگر علامتي را مشاهده کرده و به او مشکوک شده‌ايد، مي‌توانيد توسط دو آزمايش از مصرف يا عدم مصرف او مطمئن شويد.

اول، مراجعه به مراکز ترک اعتياد و درخواست آزمايش است.

در اين مرکز،‌توسط تست‌هاي نواري راپيد که روي نمونه ادرار صورت مي‌گيرد شما را از مصرف هر نوع ماده‌اي مطلع مي‌کنند.

راه ديگر انجام آزمايش tlc (تين لاير کروماتوگرافي) است که در آزمايشگاه‌هاي مختلف، باز هم روي نمونه‌ ادرار انجام مي‌شود. راه سومي هم وجود دارد.

منظورم خريد نوارهاي راپيد تست مت آمفتامين از داروخانه‌هاست.

خودتان هم مي‌توانيد اين تست را انجام دهيد اما احتمال مثبت و منفي شدن کاذب در استفاده از اين تست‌ها وجود دارد و نمي‌توانيد به صرف تاکيد بر اين قبيل تست‌ها راي به وابستگي فرزندتان بدهيد.

درمانگران مي‌توانند در تشخيص مصرف هر نوع ماده و درمان آن ياري‌تان کنند.

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر