۱۳۹۸ آبان ۲۳, پنجشنبه

آزمایش ایدز



 شما ممکن است که HIV در بدن خود داشته باشید ولی از نظر سلامت  کاملاً سالم به نظر برسید. تنها راه مطمئن تشخیص آلودگی و یا عدم آلودگی به ویروس ایدز (HIV) انجام آزمایش خون در آزمایشگاه می باشد.

آزمایش ایدز چقدر درست است

از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود،‌ ممکن است فاصله زمانی بین *دو هفته* تا *شش ماه* طول بکشد که به آن “دوره پنجره” (window period) می گویند. در این دوران شخص٬ آلوده بوده و می تواند
دیگران را نیز آلوده کنند، ولی ممکن است هیچ یک ازعلایم بالینی وآزمایشگاهی متداول را در خود بروز ندهد.

در صورتی که شما به رفتارخطرناکی دست زده اید و نگران سلامت خود شده اید، می توانید برای انجام آزمایش HIV به پزشک خود و یا مستقیماً به مراکز انتقال خون و دیگر مراکزی که آزمایش ایدز را انجام می دهند، مراجعه کنید.

نکته بسیارمهمی که نباید فراموش شود این است که درطی این ۶ ماه نباید خود و دیگران را درمعرض رفتار خطرناک قرار دهید.


          *آزمایش تشخیصی **HIV*


          آزمایش تشخیص HIV به جستجوی آنتی بادیهای موجود در خون می‌پردازد. وقتی HIV (که یک ویروس است) وارد بدن شخصی شود یک ماده شیمیایی خاصی در بدن فرد ساخته می‌شود که آنتی بادی نامیده می‌شود. آنتی بادیها، پاسخ بدن به عفونت هستند بنابراین اگر در خون شخصی٬ آنتی بادی بر علیه HIV وجود داشته باشد این بدا است که او با HIV آلوده  است در اکثر موارد ۳ ماه طول می‌کشد تا این آنتی بادیها بوجود آیند ( در موارد نادر تا ۶ ماه در موارد بسیار نادرتر بیشتر از ۶ ماه طول می‌کشد تا آنتی بادیها بوجود آیند)


          انجام تست قبل از ۳ ماه از زمان تماس با ویروس ، نتایج نامشخ  دارد و فرد آلوده ممکن است هنوز آنتی بادی بر علیه ویروس نساخته باشد.


          فاصله زمانی بین آلوده شدن  تا ساخت آنتی بادی را دوره پنجره (window period) گویند در دورة پنجره، افراد آلوده با HIV در خونشان آنتی بادی ندارند و بوسیلة تست HIV تشخیص داده نمی‌شود٬ هر چند که ممکن است سطح بالایی از HIV در خون، ترشحات جنسی یا  شیر پستانشان وجود داشته باشد.


           در دورة پنجره، HIV می‌تواند از فرد آلوده به فرد دیگر منتقل شود هر چند که تست HIV، آلوده بودن وی را مشخص نمی‌کند. بنابراین بهترین راه این است که تست HIV حداقل ۳ ماه بعد از در معرض خطر  قرار گرفتن با HIV، انجام شود. برخی مراکز تشخیصی جهت اطمینان خاطر بیشتر، انجام آزمایش مجدد را در ماه ۶ توصیه می‌کنند. همچنین، بسیار مهم است که طی دوره زمانی انجام تست HIV ، فرد مجدد در معرض خطر HIV قرار نگیرد. این تست هنگامی دقیق است که مشخص شود
          

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر