۱۳۹۸ خرداد ۱۳, دوشنبه

تفاوت AIDS با HIV


کلمات  “AIDS ” و “HIV” دست در دست هم حرکت می‌کنند ولی کاملا با یکدیگر متفاوت می‌باشند. HIV   یک نوع ویروس و AIDS یک وضعیت وشرایط بدنی است. در اینجا به بررسی و توضیح درباره‌ی تفاوت های این دو می‌پردازیم.



HIV نام ویروسی از خانواده رتروویروس‌ها می‌باشد و به ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی معروف است. این ویروس باعث از کار افتادن و نقص در سیتم ایمنی و گلبول‌های سفید انسان می‌شود و درنتیجه سیتم ایمنی که مسئول دفاع از بدن است دیگر نمی تواند درست کار کند. بدن انسان می‌تواند اغلب ویروس ها را نابود کند با این حال در مقابل این ویروس درمانده است. امروزه داروهای بسیار موثری برای  کنترل این ویروس ساخته شده است و فرد با مصرف منظم این داروها ( داروهای HIV و درمان ایدز ) سطح ویروس در بدن را به نزدیک صفر می‌رساند.



         AIDS یا سندرم اکتسابی نقص ایمنی  به وضعیتی گفته می‌شود که فرد دچار بیماری‌ و علائم مختلفی بخاطر نقص در گلبول‌های سفید بدن خود شده است. آلودگی با ویروس HIV ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود. ایدز زمانی ایجاد می‌شود که در فرد آلوده به HIV ، سطح نوع خاصی از لنفوسیت های تی کمک کننده CD4+ T helper cells)) به کمتر از 200 سلول در هر میلیمتر مکعب خون برسد . در این حالت  وضعیتی پیچیده در بدن افراد اتفاق می‌افتد و بدن دیگر نمی‌تواند با عوامل بیماری‌زا مبارزه کند و عفونت های فرصت طلب در بدن گسترش می‌یابند. علائم آن نیز در افراد مختلف می‌تواند کاملا متفاوت و شدید ( عکس‌هایی از مبتلایان به ایدز ) باشد. در گذشته بدلیل تشخیص دیر هنگام و نبود داروهای کنترل کننده ویروس در فرد آلوده به ویروس HIV فرد قطعا به AIDS مبتلا می‌‌شد ولی امروزه در ایران و جهان با درمان‌های مناسب و پیگیری‌های لازم فرد HIV مثبت به مرحله ایدز نمی‌رسد و عمر طبیعی خود را دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر