۱۳۹۸ خرداد ۲۶, یکشنبه

نحوه اندازه گیری فشار خون

در اندازه گیری فشار خون “دو عدد مشخص ثبت می شود.
نخستین عدد :
فشار سیستولی و عدد دوم : فشار دیاستولی”

فشار سیستولی (فشار سیستولیک؛ systolic pressure) نشان دهنده نیروی حاصل از انقباض ها (ضربان ها)ی قلبی است که موجب پمپ شدن خون به بدن می شود.
فشار دیاستولی(فشار دیاستولیک؛ diastolic pressure) نامیده می شودو فشار پر شدن دوباره خون به منظور آماده شدن برای انقباض یا ضربان قلبی بعدی است.
در اکثر افراد فشار خون کم تر از ۱۴۰/۸۵ میلی لیتر جیوه مناسب و مطلوب است. برای افرادی که قبلا در معرض خطر بیداری قلبی عروقی بوده اند(مثلا مبتلایان به دیابت)، محدوده طبیعی فشار خون ۱۴۰/۸۵ میلی لیتر جیوه است. مقدار فشار خون به وسیله نیرو و مقدار خون پمپ شده و میزان انعطاف پذیری سرخرگ ها تعیین می شود. فشار خون ۱۳۰/۸۰ در بزرگسالان فشار خون ایده آل است.



نحوه اندازه گیری فشار خون

در هر زمان می توان فشار خون را اندازه گیری کرد. معمولا بهتر است اندازه گیری فشار خون پس از حداقل 5 دقیقه استراحت انجام شود. برای این کار از دستگاه اندازه گیری فشار خون ( دستگاه فشارسنج ) و گوش پزشکی مخصوص شنیدن صداهای قلبی استفاده می شود.

نحوه اندازه گیری فشار خون

تصویر شماره 1 : نحوه اندازه گیری فشار خون
بهترین وضعیت برای اندازه گیری فشارخون، وضعیت نشسته در حالت کامل است. ساعد باید بروی میز یا دسته صندلی قرار بگیرد. وجود استرس و نیز پر بودن مثانه می توانند فشارخون را بالاتر از آنچه هست نشان دهند. فشار خون دو دست به جز موارد استثنایی تقریبا مساوی هستند. البته اندازه گیری فشارخون از هر دو بازو اطمینان بخش تر است.

برای اندازه گیری فشارخون، بازوبند مخصوص دستگاه فشارسنج به نخوی به دور بازو بسته می شود که لبه پایینی آن 5/2 سانتی متر بالاتر از چین آرنج قرار بگیرد.

سر گوشی پزشکی بر روی محل ضربان نبض سرخرگ بزرگ واقع در سطح داخلی آرنج قرار داده می شود. سپس بازوبند فشار سنج باد می شود. باید مراقب بود تا لباس فرد با گوشی تماس نداشته باشد زیرا ممکن است سر و صداهای ناشی از این تماس موجب محو شدن صداهای نبض شوند. باد کردن بازوبند تا حد تقریبا 30 میلی لیتر جیوه بالاتر از فشار سیستولیک معمول یا تا بعد از قطع شدن نبض مچ دست ادامه می یابد.

چنان چه فشار سیستولیک معمول فرد نامشخص باشد، بازوبند تا 210 میلی لیتر جیوه با می شود. سپس دریچه بازوبند به آهستگی باز می شود تا فشار به تدریج (2 تا 3 میلی متر در هر ثانیه) کاهش می یابد. با پایین آمدن فشار، سطحی از فشار خون که در آن، نخستین ضربان نبض مچ دست لمس و یا ضربان ناحیه چین آرنج به وسیله گوشی شنیده می شود،
از روس صفحه فشار سنج و یا سطح جیوه (در فشار سنج های جیوه ای) به ثبت می رسد.

این عدد نشان دهنده فشار سیستولی است. با ادامه تخلیه هوای بازوبند، صداها به تدریج محو می شوند. نقطه ای که در آن، صدا محو می شود به ثبت می رسد. این عدد، نشان دهنده فشار دیاستولی (پایین ترین میزان فشارخون موجود سرخرگ ها، در زمان استراحت قلب) است. اندازه گیری فشارخون را می توان دو یا چند بار تکرار کرد.

اگر محیط بازوی فرد بیش از اندازه معمولی باشد باید از بازوبند بزرگ تر استفاده کرد تا فشارخون، اشتباها بالاتر از اندازه طبیعی نشان داده نشود. تقریبا در 15 درصد افراد دارای فشارخون بالا ، محیط بازو بیش از 33 سانتی متر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر